3C Organisatie en bedrijfsvoering | Bijstelling 2022 | Bijstelling 2023 | Bijstelling 2024 | Bijstelling 2025 | Bijstelling 2026 |
---|---|---|---|---|---|
BAG/WOZ | -19 | ||||
Begroting de Connectie 2023-2026 | -163 | -132 | -114 | -114 | |
Egostrippen | -25 | ||||
Functieonderhoud | -15 | ||||
Functieonderhoud en urenuitbreiding | -175 | -353 | -353 | -353 | -353 |
Inhuur wet elektronische Publicaties | -25 | ||||
Inzet monteur voor ACV | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Juridische mw WEP WOO | -15 | -20 | -5 | ||
Organisatieontwikkeling | -178 | -324 | -324 | -275 | -227 |
Programma “Een sterke sociale basis” SD 2022 | -385 | ||||
Tijdelijke vervanging FB zorgverlof 18 K | -18 | ||||
Wervingskosten | -15 | ||||
WGA verzekering bij Loyalis | -101 | -101 | -101 | -101 | -101 |
Saldo van baten en lasten | -976 | -966 | -920 | -849 | -800 |
Mutatie reserve | |||||
Organisatieontwikkeling | 50 | ||||
Programma “Een sterke sociale basis” SD 2022 | 385 | ||||
Totaal resultaat | -541 | -966 | -920 | -848 | -800 |
BAG/WOZ
Voor de verwerking van de 17.000 nog openstaande mutaties zullen de gemeenten gevraagd worden om een extra bijdrage te geven via een maatwerkovereenkomst. De totale kosten (voor alle gemeenten samen) zijn € 175.000, dit bedrag zal verdeeld worden naar het aantal mutaties dat voor de betreffende gemeente nog verwerkt moet worden. Uitgaande van het verdeelmodel van de G3 betekent dit voor Renkum circa 19k€.
Begroting de Connectie 2023-2026
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Leren en ontwikkelen | 10 | 10 | 10 | 10 |
Opgave ICT | 32 | 32 | 13 | 13 |
Informatiebeveiliging | 95 | 68 | 78 | 78 |
Privacy en Ciso | 26 | 22 | 13 | 13 |
Totaal | 163 | 132 | 114 | 114 |
Leren en ontwikkelen
In het bedrijfsplan 2017-2020 van De Connectie is in het eerste jaar 2% van de totale loonsom beschikbaar gesteld voor Leren en Ontwikkelen en de daaropvolgende jaren 1,8% van de totale loonsom. De loonsom is de afgelopen jaren als gevolg van o.a. CAO-stijgingen, maar ook door aanpassingen in de formatie, toegenomen. Het opleidingsbudget is echter niet meegegroeid met de totale loonsom. Dit is van belang gezien de ontwikkelopgave die voorligt en het belang dat hier ook in de CAO-gemeenten aan wordt meegegeven.
Opgave ICT
Voor afronding van de GemICT omgeving was een aanvullende investering in de GemICT migratie noodzakelijk. Dit op basis van voortschrijdend inzicht in de informatie over applicaties, benodigde licenties en de complexiteit binnen de autorisatiestructuur. Ook heeft het ‘op afstand werken’ als gevolg van de coronacrisis geleid tot in-efficiency.
In de begroting van De Connectie is in 2023 een taakstelling van 2 fte en in 2024 in totaal van 4 fte ingeboekt op de formatie voor het applicatiebeheer. Belangrijk aandachtspunt hierbij is de zogeheten harmonisatie-agenda voor de gemeentelijke applicaties. De (financiële) onderbouwing en uitwerking hiervan is bepalend voor de haalbaarheid van deze taakstellende afbouw. Het is nog te vroeg om te stellen dat op applicatiebeheer kan worden bespaard en zo ja, in welke mate. Ook is het denkbaar dat, mede als gevolg van de harmonisatie, nieuwe behoefte ontstaat aan andersoortige rollen. Daarom wordt de taakstellende afbouw van de formatie voor applicatiebeheer met een jaar getemporiseerd.
Informatiebeveiliging
In regionaal verband worden twee aanbestedingen gedaan: één voor ondersteunende software bij een bewustwordingscampagne en de ander voor ondersteunende software om sturing te geven aan informatiebeveiliging.
Naar aanleiding van de audits op informatieveiligheid en de verantwoording over het gebruik van DigiD en Suwinet en het beheer van de basisregistraties BRP, BAG, BGT, BRO en WOZ zijn er verbeterplannen geformuleerd. Deze verbeterplannen worden dit jaar gerealiseerd.
Op het gebied van de borging van de bedrijfscontinuïteit wordt een oefening gehouden waarin een crisissituatie gesimuleerd om concrete risico's en knelpunten te signaleren. De bevindingen uit de oefening worden gebruikt om sturing te geven aan het projectuitvoering van Business Continuïty bij De Connectie.
Om de weerbaarheid tegen cybercrime te vergroten wordt een monitoring- en detectieomgeving (SOC/SIEM) bij De Connectie worden ingericht. Tevens zullen medewerkers gefaciliteerd worden met een wachtwoordkluis om de toegangsbeveiliging te verbeteren.
De kosten van de verbeteringen op het gebied van informatiebeveiliging bestaan uit directe kosten die binnen onze organisatie gemaakt moeten worden en een bijdrage in de regionale projectkosten.
Privacy en Ciso
De directie van De Connectie heeft, mede naar aanleiding van een aantal incidenten, M&I Partners verzocht om te onderzoeken hoe het gesteld is met de privacyfunctie en de wettelijke kaders vanuit de privacywetgeving (i.c. de AVG). Dit onderzoek heeft het beeld bevestigt dat de werkzaamheden op het gebied van privacy nog te ad hoc worden uitgevoerd en dat er te weinig formatie beschikbaar is voor een adequate uitvoering van de vereiste taken. Er zal een project gestart moeten worden voor de inrichting van een Privacy Information Management System (PIMS), inclusief een herijking op tijdelijke en structurele formatie voor de privacyrollen en een onafhankelijke inrichting hiervan.
De CISO heeft binnen de organisatie een adviserende en controlerende taak op informatieveiligheid. Om de CISO taken goed uit te voeren, is aanvullend budget nodig. Hiermee krijgt de CISO ruimte en middelen om te investeren in kennis en kunde om de gemeente weerbaarder te maken tegen huidige en toekomstige digitale dreigingen.
Interne Projectenportefeuille ICT
Binnen de gemeente Renkum werken wij met een interne projectenportefeuille voor noodzakelijk ontwikkelingen op de business-applicaties. Ook de eisen vanuit wet- en regelgeving aan systemen informatievoorziening en informatiebeveiliging worden steeds hoger en hebben tot gevolg dat ook dit een steeds groter beslag legt op onze financiële middelen. Anderzijds is verdere digitalisering een belangrijke randvoorwaarde om in de toekomst onze taken betaalbaar en uitvoerbaar te houden.
In 2021 konden geplande projecten voor een deel opnieuw niet gerealiseerd worden vanwege corona en de beperkte capaciteit bij de Connectie en leveranciers.
In 2022 pakken we deze geplande projecten weer op, aangevuld met een beperkt aantal nieuwe projecten die niet uitgesteld kunnen worden. In totaal wordt voor een bedrag van € 235.000 aan projecten opgepakt en voortgezet. Deze lasten dekken we uit het beschikbaar projecten budget.
Verder melden wij een aantal ontwikkelingen met risico's op extra kosten:
DIV/archiefwet
We zijn in gesprek met DIV over de wijze waarop en het medium waarin we officiële documenten moeten vastleggen conform archiefwetgeving. Dit kan aanpassingen in technische voorzieningen en processen met zich meebrengen. Dit brengt kosten met zich mee die nu nog niet zijn in te schatten. We komen hier bij de najaarsnota bij u op terug.
Zaaksysteem
Het huidige zaaksysteem wordt met ingang van 2023 niet meer onderhouden door de leverancier en wordt projektmatig vervangen in samenwerking met de gemeente Rheden gestart. We verwachten in dit project extra kosten te zullen maken. We onderzoeken wat de hoogte van deze extra kosten zal zijn en of we alternatieven hebben. De extra kosten kunnen gedekt worden door de ICT Reserve. In de najaarsnota zullen we hier op terug komen.
Wet- en regelgeving WOO en WMEBV
De Wet Open Overheid (WOO) en de Wet Modernisering Electronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV) gaan resp per 1 mei 2022 en 1 januari 2023 in werking; de WOO moet volledig zijn geïmplementeerd binnen een termijn van 5 jaar. Onderzoek naar de effecten op de informatie huishouding en de kosten lopen vertraging op omdat we er pas in mei 2022 in zijn geslaagd een projectleider aan te trekken. Voor de WMEBV is voor 2022 de implementatie voorzien van een tiental E-diensten binnen de applicatie Portal van Burgerzaken. Daar waar mogelijk zoeken wij de samenwerking met de gemeenten Arnhem en Rheden, onder meer uit oogpunt van efficiency en de beoogde harmonisatie.
We zijn in gesprek met de Connectie over de aanvullende kosten. In de najaarsnota zullen we hier op terug komen.
Training organisatiewaarden
De organisatie is in 2021 gestart met een organisatiebreed traject voor waarde(n)vol samenwerken, waarin medewerkers en leidinggevenden worden getraind in de organisatiewaarden: persoonlijk leiderschap, wendbaarheid, helderheid, gemak en aandacht.
Voor de maatwerk-workshops voor de Werf vragen wij aanvullend € 25.000.
Functieonderhoud en urenuitbreiding
Een aantal knelpunten in huidige advies- en beleidsfuncties heeft inmiddels geleid tot herwaardering en daarnaast vindt op enkele functies urenuitbreiding plaats. Dit speelt met name binnen het ruimtelijk domein. ook in het domein bedrijfsvoering is een aantal funtcties geherwaardeerd. Gelet op de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt gaan we het functieonderhoud gestructureerd inzetten om te bepalen of functies marktconform zijn ingeschaald.
Samen met de gemeenten Arnhem en Rheden gaan wij de privacy officer functie inrichten om redenen van efficiency, kwaliteit en continuïteit onder voorwaarde van behoud van de eigen couleur locale. Om een redelijke kans van slagen te hebben om hierin te voorzien, wordt 1 schaal hoger geworven door de gemeente Arnhem voor alle 3 de gemeenten samen.
Inhuur wet elektronische Publicaties
Incidenteel € 25.000 inhuur voor afronding van project van invoering wet Elektronische Publicaties.
Juridische mw WEP WOO
Voor de uitvoering van wet WOO (Wet Open Overheid) is inmiddels een projectleider geworven. Omdat deze wet ook aangeeft dat er een juridisch medewerker als aanspreekpunt voor de organisatie wordt aangesteld, is het budget in de jaren waarin de implementatie zich voltrekt niet geheel toereikend. Met inbegrip van anonimiseringssoftware ramen wij de aanvullende budgetten voor 2022, 2023 en 2024 op resp. 15K, 20K en 5K. Vanaf 2025 wordt deze medewerker betaald uit het structureel beschikbaar gestelde budget inzake de wet WOO.
Organisatieontwikkeling
Er spelen diverse samenhangende ontwikkelingen rond de noodzaak het functioneren van onze organisatie te versterken en de organisatieontwikkeling te versnellen. Een opgave die niet alleen noodzakelijk en wenselijk is. Een opgave waarvoor het college ook de opdracht heeft van de raad, om voor de zomer 2022 een voorstel aan te bieden. En dan vinden we het logisch dit voorstel ook direct te vertalen in de Voorjaarsnota en daarin op te nemen onder het hoofdstuk Organisatieontwikkeling (3C). Daarmee leggen we voorstel en middelen tegelijkertijd voor in de Voorjaarsnota.
In de bijlage bij deze voorjaarsnota (1) schetsen we waar we staan en naar toe werken voor de langere termijn (onze organisatievisie), (2) welke samenhangende ontwikkelingen dan nu spelen én (3) hoe we versterking en versnelling van onze organisatieontwikkeling willen invullen voor 2022 en 2023.
Programma “Een sterke sociale basis” SD 2022
Voor het uitvoeren van het programma ‘Een sterke sociale basis’ een bedrag van € 385.100 inzetten uit de reserve SD, ten behoeve van:
- Dorpsgericht werken:
Er staat op 31 december 2022 een stevig netwerk van partners. Er is een licht ondersteuningsaanbod in de dorpen. - Sociale cohesie:
de lokale netwerken van inwoners en partners zijn actief en werken outreachend in het tegengaan van eenzaamheid. Daarvoor organiseren zij ontmoeting en samen activiteiten doen. Ieder dorp heeft in basis zijn buurtcirkel(s). - Integraal werken:
wij werken (beleid en sociaal teams) vanuit de leefwereld (de logica) van de (individuele) inwoner, het gezin, de dorpskern. Oplossingen worden niet belemmerd door de grenzen van de wet, we zoeken juist die grenzen op voor passend en adequaat maatwerk. Daarvoor hebben we onder andere het ‘eenvoudig maatwerk potje’ en zetten we in op de doorbraakmethode. - Algemene voorziening:
we willen minder zorg en ondersteuning vanuit maatwerk. Daarvoor is het nodig dat er meer algemene voorzieningen aanwezig en toegankelijk zijn die maatwerk vervangen. Dat vraagt om een andere houding van onze inwoners, partners en aanbieders en ook van ons sociaal team. RvE speelt hierin een belangrijke rol als partner en coördinator. Daarnaast werken we bij voortduring aan de bewustwording dát er algemene voorzieningen zijn, dát maatwerk vaak niet nodig is. Algemene voorzieningen zijn niet per definitie wat wij als gemeente inzetten, maar ook zaken zoals sportverenigingen. We werken vanuit normaliseren. - Data gestuurd werken:
eind december 2022 kunnen we data genereren, selecteren en aggregeren waardoor we inzicht hebben in de stromen van zorgvraag en -gebruik zodat we eerder en beter kunnen sturen op passende interventie (afschalen/opschalen) wat bijdraagt aan de juiste zorg op het juiste moment op de juiste plaats en voorkomt dat er zorg wordt gebruikt terwijl die eigenlijk anders of niet (meer) nodig was.
Over deze ontwikkelingen wordt u in een raadsontmoeting nader geïnformeerd.
Tijdelijke vervanging FB zorgverlof
Tijdens het ouderschapsverlof moet het functioneel beheer en onderhoud op de applicaties van het sociaal domein worden ondersteund.
Wervingskosten
De arbeidsmarkt is momenteel slecht, het is lastig om nieuwe medewerkers binnen te halen. Er is extra budget nodig om ons wervingsbeleid te moderniseren zodat we nieuwe kanalen kunnen benaderen om meer kandidaten te bereiken en binnen te halen.
WGA verzekering bij Loyalis
Het betreft de premie voor de WGA verzekering bij Loyalis. Deze verzekering compenseert de uitkeringen aan gedeeltelijk arbeidsongeschikte oud-werknemers die we mogelijk in de toekomst moeten betalen omdat we Eigen Risico-drager (ERD) zijn.